نتایج پولی زمانی نمایش داده میشوند که یک شرکت برای هر کلیک از سوی کاربران به گوگل پول پرداخت کند. اما نتایج ارگانیک نتایجی هستند که گوگل آنها را بر اساس ارتباط با عبارت جستجوی کاربران مرتب میکند
در این مقاله، می خواهیم ببینیم که چطور می توانیم از سئو، PPC و یا هر دو روش استفاده کنیم تا استراتژی بازاریابی در موتور جستجو (SEM) کامل تر باشد.
اما اول باید مبانی کار را بررسی کنیم.
سئو چیست؟
قبل از هر چیزی باید بدانید که SEO چیست و چه ماهیتی دارد. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به معنای بهینه سازی محتوا به گونه ای است که بتواند در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو قرار بگیرد.
موتورهای جستجوی مانند گوگل، صدها عامل مختلف را بررسی می کنند تا تشخیص دهند کدام صفحات باید برای عبارات جستجوی کاربران، رتبه بندی شوند. هرچند کسی دقیقا نمی داند که این عوامل چه چیزهایی هستند، اما مهمترین عوامل در سه دسته بندی قرار می گیرند:
سئو داخلی
سئو داخلی، به معنای بهینه سازی هر صفحه از وبسایت است. به عنوان مثال، در سئو داخلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تطابق با هدف جستجوی کاربر
- بررسی یک موضوع به صورت عمقی
- استفاده از URL های توصیفی و کوتاه
- نوشتن تگ های جذاب برای تیتر ها و متا دیسکریپشن های موثر
- استفاده از تگ های جایگزین برای تصاویر (در صورت امکان)
- نوشتن محتوای ساده که همه بتوانند آن را مطالعه کنند
- استفاده از کلمات کلیدی در قسمت های مهم
سئو خارجی، به تمام فعالیتهایی اطلاق میشود که خارج از وبسایت انجام میشود تا رتبه بندی آن بهبود یابد. برخی از نمونههای سئو خارجی عبارتند از:
- دریافت بک لینک از وبسایتهای معتبر و مرتبط
- ذکر نام برند در منابع دیگر
- ایجاد سندها
- بهینه سازی لیستهای Google My Business
- به دست آوردن نظرات مثبت
سئو فنی
بهینهسازی فنی به معنای اعمال تغییرات فنی است که باعث میشود موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بهتر بررسی، ایندکس و رتبهبندی کنند.
برخی از مثالهای بهینهسازی فنی شامل موارد زیر میشود:
- بهبود سرعت سایت
- استفاده از تگهای کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری
- استفاده از تگهای hreflang برای محتوای چند زبانه
- بهینهسازی فایل robots.txt برای بهبود بررسی سایت توسط خزندهها
- اعمال No Index برای محتوای ضعیف
PPC چیست؟
PPC (پرداخت به ازای کلیک)، نوعی از تبلیغات است که هر کسب و کار، برای کلیک بر روی وبسایت خودش در بستر های محبوب مانند موتورهای جستجو، هزینه ای را پرداخت می کند.
با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید به خوبی وب سایت هایی که از طریق PPC رنک گرفته اند را مشاهده کنید.
SEM چیست؟
حال باید بررسی کنیم که SEM چیست و چه معنایی می دهد. SEM به معنی بازاریابی موتور جستجو، یک عبارت کلی می باشد که شامل سئو و PPC می شود.
ما باید از سئو استفاده کنیم یا PPC، یا هر دو؟
وقتی ما با مبنای بازاریابی در موتور جستجو آشنا باشیم، به راحتی نتیجه می گیریم که سئو روش بسیار بهتری است زیرا ترافیک ارگانیک رایگان، پایدار و بهتر است.
اما خب همیشه اوضاع این قدر راحت نیست.
گاهی اوقات سئو بهترین عملکرد را دارد؛ گاهی اوقات نیز PPC گزینه بهتری است. و گاهی ما مجبور هستیم که از هر دو استراتژی به صورت همزمان استفاده کنیم.
در قسمت زیر، ما چهار روش را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از سئو، PPC یا هر دو روش استفاده کنید تا بهترین نتیجه و ترافیک را در موتورهای جستجو به دست بیاورید:
- اجرای تبلیغات برای کلمات کلیدی که رقابت زیادی برایشان وجود دارد.
- استفاده از PPC و سئو برای کلمات کلیدی که تبلیغات زیادی برای آن ها وجود دارد.
- استفاده از سئو برای کلمات کلیدی اطلاعاتی
- استفاده از سئو و PPC برای به انحصار در آوردن نتایج جستجو
حال هر کدام از این موارد را برای شما توضیح می دهیم:
- اجرای تبلیغات برای کلمات کلیدی که رقابت زیادی برایشان وجود دارد
شاید سالها زمان نیاز باشد تا بتوانید برای بعضی از کلمات کلیدی رتبه بندی شوید.
مثلا، اگر شما فروشگاه مکمل های ورزشی داشته باشید و بخواهید برای عبارت «خرید پودر پروتئین» رتبه بندی شوید، شانس شما در کوتاه مدت و میان مدت، خیلی کم است.
زیرا شما باید با برند های معروفی مانند Amazon، Walmart و GNC رقابت داشته باشید.
اما شما نباید سئو را رها کنید و فقط تبلیغات اجرا کنید.
به دلیل این که رتبه بندی برای عبارات جستجوی رقابتی یک بازی بلند مدت است، می توانید هم زمان برای رتبه بندی صفحات خودتان تلاش کنید و از مزایای PPC نیز استفاده کنید. با یک جستجوی ساده متوجه این قضیه می شوید که حتی وب سایت های موفق نیز این کار را انجام می دهند.
نظرات شما عزیزان: