پیج رنک گوگل چیست؟ موتور جستجو گوگل برای تعیین اهمیت صفحات سایت های مختلف و جهت رتبه بندی آنها در صفحه نتایج جستجو، از پیج رنک سایت استفاده می کند. پیج رنک یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج ربات جستجوگر گوگل است. (یا بر اساس این مقاله بهتر است بگوییم بود) پیج رنک (Page Rank) توسط بنیان گذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin مطرح شد. در واقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج گرفته شده است.
به عبارت دیگر پیج رنک سایت عددی بین 1 تا 10 است که به صفحات مختلف سایت ها اختصاص داده می شود؛ مانند یک نمره که به هریک از این صفحات تعلق می گیرد. حال رتبه و جایگاه این صفحات در صفحه نتایج جستجو گوگل، بر اساس نمره یا همان پیج رنکی که به آنها اختصاص داده شده، تعیین می شود. هرچه پیج رنک یک صفحه بالاتر باشد، شانس بیشتری جهت کسب جایگاه بهتر و بالاتر قرار گرفتن نسبت به صفحات هم موضوع خود (صفحات رقیب)، خواهد داشت.
پیج رنک چگونه محاسبه می شود؟
در گذشته گوگل بر این باور بود که هرچه تعداد لینکهای ورودی یک صفحه بیشتر باشد، به معنای بار ارزشتر بودن آن صفحه است و پیج رنک بیشتری به آن اختصاص می داد. الگوریتم گوگل لینک های ورودی را بعنوان یک رای مثبت از سوی سایر صفحات در نظر می گیرد. میزان تاثیر یک لینک ورودی بر پیج رنک سایت، به عوامل مختلفی مانند پیج رنک صفحه لینک دهنده (صفحه مبداء لینک)، تعداد لینک های موجود در آن صفحه و فالو یا نوفالو نبودن آن لینک ها بستگی دارد.
همان طور که گفته شد، اگر در صفحهای تعداد زیادی لینک قرار گرفته باشد، بر پیج رنک آن صفحه تاثیر خواهد داشت. این معیار تا حد زیادی قابل قبول است؛ زیرا داشتن لینک خروجی زیاد به این معنی است که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.
میزان اهمیت پیج رنک سایت چقدر است؟
همان طور که احتمالا می دانید، گوگل برای تعیین جایگاه صفحات مختلف عوامل زیادی مانند کیفیت محتوا متنی، تصاویر موجود در صفحه، میزان بهینه بودن سورس کد صفحه و… را در نظر می گیرد. Page Rank نیز یکی از چندین و چند عامل موثر بر رتبه بندی نتایج گوگل است اما در حال حاضر دیگر تاثیر زیادی بر آن ندارد و در مباحث آموزش سئو حرفه ای مانند سابق به آن پرداخته نمی شود. اما همچنان این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است، معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان خواهد بود که تاثیر زیادی بر جذب تبلیغات در سایت خواهد داشت.
بنابراین بهتر است از این به بعد بیشتر از اینکه فکر کنیم پیج رنک گوگل، در جذب ورودی گوگل موثر است، فکر کنیم که بر گرفتن تبلیغات در سایت و کسب درآمد از این طریق موثر خواهد بود.
روش های افزایش پیج رنک گوگل
در زمان فعال شدن پیج رنک وب سایت توسط گوگل، پس از مدتی افراد به خوبی راه های افزایش پیج رنک را شناختند و با استفاده از تکنیک هایی مانند گوگل بمب و تبادل لینک، کارایی این معیار را زیر سوال بردند. ولی در حال حاضر گوگل سایت هایی را که در آنها تعداد زیادی لینک به صفحات غیر مرتبط وجود دارد را شناسایی کرده و جریمه می کند و با این کار جلوی افزایش غیر واقعی پیج رنک و سایت را گرفته است. به همین دلیل باید از تبادل لینک با سایت های غیر مرتبط و ثبت سایت در دایرکتوری هایی که پیج رنک بالایی ندارند، جدا خودداری کنید؛ زیرا موجب کاهش اعتبار سایت شما خواهد شد.
یکی از روش هایی که در افزایش پیج رنک گوگل موثر است، گرفتن لینک از صفحاتی است که خود دارای پیج رنک بالایی می باشند؛ البته دقت داشته باشید که وجود ارتباط موضوعی بین صفحات مبداء و مقصد لینک، امری ضروری بوده و در صورت عدم وجود آن، اعتبار و پیج رنک افزایش نخواهد یافت. علاوه بر این روش، ثبت سایت در وب دایرکتوری های معتبر نیز می تواند در افزایش پیج رنک تاثیر مثبتی داشته باشد.
همچنین تبادل لینک نیز می تواند در افزایش پیج رنک موثر باشد. در این روش، تبادل لینک نباید به صورت دو طرفه صورت گیرد بلکه باید به روش سه طرفه باشد؛ بدان معنا که از سایت X به سایت Y لینک داده شود، سپس از سایت Y به سایت Z و پس از آن از سایت Z به سایت X. فراموش نکنید که تبادل لینک دو طرفه (از X به Y و از Y به X) نه تنها موجب افزایش پیج رنک نمی شود، بلکه می تواند خطر جریمه از سمت گوگل را در پی داشته باشد.
پیشنهاد می شود بر اساس الگوریتم های جدید گوگل، فقط و فقط از سایت های مرتبط، لینک های یک طرفه بگیرید. (حال اگر رنک آن صفحات بالا بود نیازی نیست تعداد زیادی لینک بگیرید اما اگر کم بود می توانید تعداد لینک بیشتری از آن صفحات بگیرید).
بهترین راه برای افزایش پیج رنک، کسب لینک ورودی به صفحه مدنظر، از صفحاتی با پیج رنک بالا است که کاملا هم به سایت شما و محتوای آن صفحه مرتبط باشد.
نظرات شما عزیزان: